Tuesday, March 30, 2010

Persahabatan

Assalamualaikum.....bertemu kembali di coretan yang seterusnya. Ada kisah hari nie...alkisahnya nya cikgu za nak bercerita tentang persahabatan.Hari nie cikgu ada kelas personal development(PV) kat kelas form 1 excel. So ajarla diaorang tentang friendship.Bagi diorang soalan and suh jawab...ada satu soalan yang mana iza tanya..kalau rakan kita buat salah apa patut kita buat??ada yang jawab,tegur secara elok..mcm2 jawapan tetapi ada satu jawapan..."miss, sindir saja dia..sape makan cili dia rasa pedas!!".Hah,tu dia jawapan dia bg.
Menyindir nie satu tabiat biasa dalam masyarakat melayu. Secara berkias menyatakan sesuatu namun ianya pedih bagi yang mendengar dan memahami maksud sindiran tersebut. Acapkali bagi iza,sindiran itu akan lebih meretakkan hubungan yang ada. Bagi iza adalah lebih elok kalau teguran itu secra berhemah menggunakan bait2 patah yang lembut tapi ada maknanya. Ketika disscussion ngan students nie ada satu soalan yang mana iza tanya apa yang boleh spoil our relationship??. The same students say that when friend have boyfriend and forget the member.
Dari pandangan mata,iza dapat agak bahawa sememangnya dia nyatakan faktor tapi dalam satu masa dia memberi kata sindiran kepada rakannya yang dok kat sebelah...kat situ iza memahami lagi kerenah pelajar dalam hubungan persahabatan.Rakan yang lain pulak berkata..be patient k..Secara jujurnya pelajar ini menyatakan ketidakpuasan hatinya kepada rakan yang mungkin telah berubah sikapnya kerana mempunyai rakan lelaki sehingga si rakan hanya menundukkan wajah. Secara psikologi iza cuba membantu membetulkan keadaan supaya hubungan antara mereka tidak berlarutan sehingga boleh mewujudkan suasana yang tidak selesa. Zaman remaja seperti pelajar iza ini sememangnya tak lari daripada masalah persahabatan. Melihat kepada situasi ini sebenarnya sedikit sebanyak menyedarkan iza tentang peranan iza yang tidak terhenti hanya sekadar memberi ilmu tetapi lebih menyeluruh. Menjadi guru kaunseling tidak semudah disangka kerana perlu meneliti segenap hal tentang pelajar.Sejujurnya iza merasakakan dunia iza berseri dengan kehadiran pelajar-pelajar yang selalu membuat iza tersenyum dan genting highlands kian menambat hati iza untuk terus mencurah bakti......Adios...sayonara...
About The Author
Bie, that's my name. Im just an ordinary blogger.Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id. Eam no corpora maluisset definitiones.
Share This

1 comments:

Keluarga Hussin dan Halimah on March 31, 2010 at 12:37 AM said...

ganah2... ilmu2 psikologi :)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

LaRa Hati LaveNdeRs Copyright © 2009 Fashionzine is Designed by Ipietoon for Bie Blogger Template
In Collaboration With Teen Celebrities
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates